Topbestuurders blijven investeren in AI en medewerkers, ondanks economische uitdagingen. Ruim twee derde van de CEO’s is van plan om komend jaar tussen de 10 en 20 procent van hun investeringsbudget te steken in kunstmatige intelligentie. Dat blijkt uit de jaarlijkse CEO Outlook KPMG, waarvoor wereldwijd meer dan 1300 CEO’s zijn ondervraagd. Opvallend is dat 70 procent van de ondervraagden zich zorgen maakt over de toenemende concurrentie om AI-talent, terwijl 92 procent van hen het personeelsbestand wil uitbreiden. Stephanie Hottenhuis, bestuursvoorzitter en CEO van KPMG Nederland: “CEO’s investeren in mensen en technologie, en het samenspel tussen beide. Ondanks de toegenomen complexiteit in de geopolitieke klimaat en diverse uitdagingen, kiezen ze ervoor om niet af te wachten, maar actief te bouwen aan toekomstbestendige organisaties. Duurzaamheid blijft een prioriteit, dilemma’s en afwegingen worden scherper – en de nieuwe investeringen steeds groener.”
Voor bijna drie kwart van hen is AI een topprioriteit bij de keuze voor investeringen. Bovendien wil bijna zeven op de tien (69 procent) tussen de 10 en 20 procent van hun investeringsbudget aan AI besteden. Ook brengt AI verschillende uitdagingen met zich mee. Meer dan driekwart noemt bijscholing van medewerkers een serieuze uitdaging. CEO’s maken zich zorgen over ethiek, datavolwassenheid en gebrek aan regelgeving en pleiten voor duidelijke regels en goed toezicht. “Duidelijke spelregels helpen organisaties om AI verantwoord in te zetten en het vertrouwen van medewerkers en klanten te behouden.”, zegt Alexandra van der Tuin, AI country lead van KPMG in Nederland. “Dit is ook in Nederland te zien. De opkomst van ‘Agentic AI technologie’ zorgt ervoor dat organisaties snel beslissingen moeten nemen en krachtig moeten handelen. Tegelijk is het van belang een veilige en onafhankelijke cloudomgeving te hebben. Ook is veilig gebruik van AI nodig. Zo blijft AI controleerbaar en levert het echte waarde op voor mensen en bedrijven. Daarbij staat niet de techniek, maar de mens centraal.”
Ondanks zorgen over het verlies van banen door kunstmatige intelligentie, blijkt uit dit onderzoek dat 61 procent van de CEO’s juist van plan is nieuw personeel aan te nemen met expertise in AI en technologie. De strijd om goed personeel met AI-expertise houdt bedrijven flink bezig: 70 procent van de respondenten maakt zich zorgen over het aantrekken van geschikt talent. Meer dan driekwart vindt het bovendien lastig om bestaande medewerkers bij te scholen. Om mee te bewegen met technologische ontwikkelingen, moeten medewerkers nieuwe vaardigheden leren en bestaande kennis verdiepen. Het is belangrijk dat organisaties duidelijke regie voeren over het effectieve en betrouwbare gebruik van AI.
Ook het vertrouwen in klimaatdoelen neemt toe: 61 procent denkt de net-zero-doelstellingen van 2030 te kunnen halen, een stijging ten opzichte van ongeveer de helft een jaar eerder. Ruim zeven op de tien ondervraagde CEO’s geven aan hun plannen te hebben bijgesteld vanwege economische en politieke onzekerheid. Hoewel de houding ten opzichte van ESG (mens, milieu en goed bestuur) per regio verschilt, laat de KPMG CEO Outlook 2025 zien dat de meeste bedrijfsleiders achter hun duurzaamheidsdoelen blijven staan en steeds meer vertrouwen hebben dat ze die zullen realiseren. Een signaal dat duurzaamheid stevig verankerd blijft in de lange termijn plannen van het bedrijfsleven. Faiza Oulahsen, Director Duurzaamheid bij KPMG: “Duurzaamheid blijft stevig verankerd in de boardroom: niet als modewoord, maar als strategische koers. Ondanks zorgen dat ESG-thema’s ogenschijnlijk terrein verliezen en klimaatdoelen uit beeld raken, blijkt het tegendeel waar. De transitie naar een duurzaam verdienmodel is (geen bijzaak, maar een) integraal onderdeel van de langetermijnstrategie van het bedrijfsleven. Duurzaamheid is niet alleen de weg vooruit, het is inmiddels de standaard”.