Menu

Filter op
content
PONT | Governance

0

Google brengt CO₂-uitstoot van advertenties in kaart met nieuwe rapportagetool

ESG Today 12 maart 2025

Google sign
Google heeft de lancering aangekondigd van zijn nieuwe Carbon Footprint for Google Advertising rapporten, bedoeld om adverteerders in staat te stellen de CO2-uitstoot van hun reclameactiviteiten te meten en te beheren.

Volgens Google komt de lancering van de nieuwe rapporten op een moment dat duurzaamheidsrapportageverplichtingen, zoals de Europese CSRD-richtlijn, bedrijven verplichten om uitgebreide, op data gebaseerde rapportages te leveren over emissies in de gehele waardeketen, inclusief die afkomstig van marketingactiviteiten. Ook houden consumenten in toenemende mate rekening met duurzaamheid en klimaatverandering bij hun aankoopgedrag. De nieuwe rapporten zullen marketeers voorzien van first-party data om de uitstoot van campagnes bij te houden op Google’s advertentieplatforms, waaronder Display & Video 360, Search Ads 360, Campaign Manager 360 en Google Ads.

Volgens Google zullen de rapporten gedetailleerd inzicht geven in emissiegegevens binnen scope 1, 2 en 3, en worden ze opgesteld volgens het Greenhouse Gas Protocol en het Ad Net Zero Global Media Sustainability Framework.

In een bericht waarin de lancering van de nieuwe rapporten wordt aangekondigd, zei Adam Elman, Sustainability Director bij Google:
“For marketers prioritising sustainability, measurement is foundational to establishing marketing priorities and net zero goals that are both actionable and effective. Integrating sustainability principles into your marketing and measurement strategy has the potential to help drive business value and meet demand for net zero action.”
Elman voegde eraan toe dat vroege testers van het rapport onder meer L’Oréal, Carwow, giffgaff en LVMH zijn.

Ben Carter, Chief Customer and Marketing Officer bij Carwow, zei:
“We discovered from our pilot of Carbon Footprint for Google Ads that the old spend-based approach to measuring the carbon footprint of our marketing massively overestimated emissions… Now, using much more precise first-party activity data, we can see that our carbon emissions from Google Ads are much smaller than our initial estimates. This means we can now rebalance the priorities of our overall carbon reduction strategy.”
Google geeft aan dat de nieuwe rapporten nu beschikbaar zijn voor een select aantal grootschalige adverteerders, met bredere beschikbaarheid in de toekomst.

Artikel delen

Reacties

Laat een reactie achter