Cyberwetgeving loopt vertraging op: invoering pas in 2026
De Cyberbeveiligingswet en de Wet weerbaarheid kritieke entiteiten zullen naar verwachting pas in het tweede kwartaal van 2026 in werking treden. Dat schrijft demissionair minister Van Weel (Justitie en Veiligheid) in een recente brief aan de Tweede Kamer. Eerder werd gemikt op een inwerkingtreding in het derde kwartaal van 2025, maar dat streven blijkt niet haalbaar.
Redactie PONT | Governance 16 juni 2025
Beide wetsvoorstellen zijn bedoeld om twee Europese richtlijnen te implementeren: de NIS2-richtlijn voor digitale weerbaarheid en de CER-richtlijn voor fysieke weerbaarheid van vitale infrastructuur. De NIS2-richtlijn heeft als doel de cyberveiligheid in de EU op een hoger gemeenschappelijk niveau te brengen. De CER-richtlijn richt zich op bescherming van essentiële diensten tegen uiteenlopende risico’s. De nationale implementatietermijn voor beide richtlijnen is al verstreken op 18 oktober 2024.
Volgens Van Weel is de vertraging het gevolg van de complexiteit en impact van de nieuwe regelgeving. “Het tot stand brengen van de vereiste wetgeving heeft helaas meer tijd gekost,” aldus de minister. Hij wijst op de aanzienlijk grotere groep organisaties die onder de nieuwe regels zal vallen en op het feit dat het om zowel publieke als private entiteiten gaat.
Opvallend is dat, hoewel niet verplicht bij implementatiewetgeving, beide wetsvoorstellen ter internetconsultatie zijn voorgelegd. Dit heeft volgens Van Weel geleid tot “waardevolle reacties” en “aanpassingen van de wetsvoorstellen en aanvullingen in de bijbehorende toelichtingen”.
Van Weel benadrukt het belang van spoedige parlementaire behandeling vanwege de “weerbaarheidsopgave van Nederland in het licht van de sterk veranderde geopolitieke situatie” en het feit dat Nederland de Europese deadlines al heeft gemist. Hij zegt “alles te zullen doen wat in zijn macht ligt” om de behandeling te versnellen. Als extra stap kondigt hij aan om de conceptversies van de algemene maatregelen van bestuur (amvb’s), na verwerking van de consultatiereacties, onverplicht toe te sturen aan de Kamer.
Hoewel Nederland achterloopt met de implementatie, staat het daarin niet alleen. Ook een reeks andere lidstaten, waaronder Duitsland, Frankrijk en Spanje, heeft de richtlijnen nog niet volledig omgezet. De vraag is nu of de behandeling in Nederland verdere vertraging oploopt door de politieke situatie. In aanloop naar de extra procedurevergadering van de Kamercommissie Digitale Zaken op 18 juni, wordt bezien of de wetsvoorstellen als controversieel worden verklaard.