Ondanks een recordaantal van meer dan 22.700 deelnemende bedrijven wereldwijd, wist slechts 2% een plek te bemachtigen op de prestigieuze A-lijst van CDP, het wereldwijde platform voor de openbaarmaking van milieuprestaties. In totaal ontvingen 515 bedrijven een A-score voor hun milieuprestaties in 2024.
Wat doet CDP?
CDP beoordeelt bedrijven op basis van hun transparantie en prestaties op het gebied van milieu. Via het CDP-rapportagekader, sinds 2024 gestandaardiseerd in één Corporate Questionnaire met 12 modules, moeten bedrijven gedetailleerde informatie aanleveren over hun impact op klimaatverandering, bossen en waterzekerheid. Nieuw zijn modules over onder meer kunststoffen en biodiversiteit.
De vragenlijst vraagt onder andere naar milieurisico’s en -kansen, strategie, governance, emissies, watergebruik en het gebruik van grondstoffen uit bossen. Op basis van de ingediende informatie kent CDP een score toe per categorie – van F (geen of onvoldoende openbaarmaking) tot A (leiderschap en best practices). Bedrijven die de A-score behalen, worden gezien als koplopers in milieubeheer.
Transparantie loont
Bedrijven op de A-lijst laten niet alleen zien dat ze milieu serieus nemen; ze presteren ook financieel beter. Uit CDP-analyse blijkt dat deze bedrijven de afgelopen tien jaar gemiddeld 6% hoger rendement op aandelen behaalden dan hun concurrenten.
“Bedrijven op de A-lijst tonen niet alleen ambitie, ze geven richting aan de toekomst,” zegt Sherry Madera, CEO van CDP. “Ze maken van transparantie een groeimotor. 2025 moet het jaar worden waarin álle bedrijven de stap zetten van inzicht naar actie.”
Opvallende resultaten 2024
Klimaat: 462 bedrijven ontvingen een A-score (+33% t.o.v. vorig jaar)
Waterzekerheid: 133 bedrijven (+32%)
Bossen: slechts 26 bedrijven (-13%)
Triple A-status: Slechts acht bedrijven behaalden een A in alle drie categorieën, waaronder L’Oréal, Kering en Toyota Tsusho.
Regionale trends
Azië had het grootste aantal A-bedrijven voor klimaat en water, terwijl Europa vooropliep in bosbeheer. De maakindustrie was de best vertegenwoordigde sector.
CDP onderstreept dat bedrijven via rapportage en actie kunnen bijdragen aan een veerkrachtige, klimaatpositieve economie. De transparante aanpak stelt investeerders, regelgevers en andere stakeholders in staat om milieuprestaties te beoordelen en echte vooruitgang te stimuleren.